Diese Webseite nutzt Cookies

Diese Webseite nutzt Cookies zur Verbesserung des Erlebnisses unserer Besucher. Indem Sie weiterhin auf dieser Webseite navigieren, erklären Sie sich mit unserer Verwendung von Cookies einverstanden.

Einige dieser Cookies sind technisch zwingend notwendig, um gewissen Funktionen der Webseite zu gewährleisten.

Darüber hinaus verwenden wir einige Cookies, die dazu dienen, Informationen über das Benutzerverhalten auf dieser Webseite zu gewinnen und unsere Webseite auf Basis dieser Informationen stetig zu verbessern.

Suche:

421 |

The Family of Man (1848/1955): Feminist Foremothers, Women’s Rights, and Human Rights

von: Gerd Hurm

The present essay will discuss and redefine the complex contexts and relationships which connect the issues of human rights, women’s rights, and civil rights with the open, modernist aesthetics of The Family of Man. Undoubtedly, a historically differentiated view of the installation’s innovative foregrounding of intercultural communication, emancipation, and pacifism is as vital today as it was when it was presented in the aftermath of McCarthyist hysteria and in the midst of the threat of nuclear annihilation during the Cold War. It is also pertinent since the former traveling installation can now be viewed again in its original design. Since 1994, it has been permanently displayed in the Museum Castle Clervaux in Steichen’s native Luxembourg. Ultimately, an examination of the complex connotations evoked by the women’s rights title phrase is overdue given Steichen’s specific reception aesthetics which stressed the substantial impact of verbal and visual contexts in viewing pictures.

Zuerst erschienen in: The State of Human Rights: Historical Genealogies, Political Controversies, and Cultural Imaginaries. Ed. Kerstin Schmidt. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2020. 209-234

Text lesen